Uncategorized

נחשפה תמונתו של "ג'ון הג'יהאדיסט" כאדם בוגר, חניכם של מבצעי הפיגועים בקניה ובטנזניה

220px-Haaretz.svg

לאחר שאתמול פורסם כי עורף הראשים של דאעש הוא מוחמד אמוואזי, תושב מערב לונדון בן 26, עתה מפרסם אתר “סקיי ניוז” את תמונתו, שנלקחה מתיקו האישי באוניברסיטת ווסטמינסטר

לאחר שנחשפה זהותו של ג’ון הגי’האדיסט, פעיל ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), כמוחמד אמוואזי, הערב (שישי) פורסמה לראשונה תמונתו כאדם בוגר. התמונה שפורסמה באתר “סקיי ניוז”הבריטי מראה את אמוואזי כשאת פניו מעטר זקן צרפתי וכובע שחור לראשו. תמונה זו נלקחה מתיקו האישי כשהיה סטודנט באוניברסיטת ווסטמינסטר.

מוקדם יותר פורסמה תמונה של אמוואזי כשהיה בן 10, ובה הוא נראה יושב עם חבריו לכתה בבית הספר. אמוואזי הופיע בסרטונים של הארגון הג’יהאדיסטי כשהוא עורף את ראשיהם של כמה בני ערובה.

ביום חמישי נחשפה לראשונה זהותו ופורסם כי הוא בן 26 ומגוריו, טרם הצטרפותו לדאעש, היו במערב לונדון. על פי הדיווחים, אמוואזי מוכר לרשויות הביטחון בבריטניה, שבחרו לא לפרסם את שמו בעבר מסיבות ביטחוניות.

jogn
מוחמד אמוואזיUniversity of Westminster / ISIS Grab
דמותו של ג’ון הג’יהאדיסט הופיעה לראשונה בסרטון שפורסם באוגוסט 2014 ושבו הוא נראה עורף את ראשו של העיתונאי האמריקאי ג’יימס פולי. לאחר מכן הופיע ככל הנראה בסרטונים נוספים, שבהם נערפו ראשיהם של העיתונאי האמריקאי סטיבן סוטלוף, עובד הסיוע הבריטי דייוויד היינס, עובד הסיוע האמריקאי עבדול רחמן קסיג, אזרח בריטניה אלן הנינג, והאחרון בשורת הקורבנות – אזרח יפן קנג’י גוטו בתחילת החודש.

מפרטים נוספים שהתפרסמו בסוף השבוע על אמוואזי מתברר כי הוא היה חבר ברשת שבראשה עמדו שני חשודים במעורבות בפיגועים בשגרירויות ארה”ב בטנזניה ובקניה בשנת 1998, שבהם נהרגו 224 בני אדם ונפצעו אלפים, זאת על פי עדויות שהושמעו בבית משפט בבריטניה בשנת 2011.

אמוואזי היה חבר בקבוצה מלוכדת של ג’יהאדיסטים צעירים שהתגבשה בתיכון ובמשחקי כדורגל בשכונת מגוריו במערב לונדון, לאו דווקא במסגדים ובכינוסים פוליטים, כך סיפר אחד החברים בקבוצה. “הם אהבו ספורט ולא היו מאוד שקדנים”, אמר צעיר שהשתייך לחוגי הג’יהאדיסטים באזור. משפחתו של אמוואזי השתקעה באזור אחרי שהיגרה לבריטניה מכוויית כשמוחמד היה בן שש.

חברים אחרים בקבוצה שלו עברו אימוני טרור בסומליה, אצל הארון פאזול, שנחשד בארגון הפיגועים נגד השגרירויות האמריקאיות, ואצל סאלח נבחאן, גם הוא מבוקש בגין מעורבות בהתקפות. על פי הראיות שהוגשו לבית המשפט, הצעירים הלונדונים הצטוו לחזור לבריטניה, לגייס צעירים נוספים לאל קאעדה ולארגן את נסיעתם לאימונים בסומליה.

ב–2009 טס בילאל ברג’אווי, ראש הרשת הלונדונית, לטנזניה, עם מי שהיה פעם שכנו, מוחמד סאקר, ועם אמוואזי. השלושה טענו שפניהם מועדות לספארי. כמה מעמיתיהם בדרום קנסינגטון אישרו כי היה בסיס של אמת לדברים, “הם התלהבו מאוד מכך שיזכו לראות חיות בר”, אמר אחד מהם.

שירות המודיעין הבריטי (MI5) עקב אחריהם, בהנחה שבכוונתם להמשיך לסומליה והם לבסוף לא הורשו להיכנס לטנזניה. מאז התלונן אמוואזי כמה פעמים כי שירותי הביטחון הבריטיים מטרידים אותו. פעילים בארגון זכויות האדם “קייג'” שהיו אז בקשר עם אמזאווי, מעידים עליו שהיה “בחור טוב לב ועדין”.

ב–2013 הציע אביו של אמוואזי לבנו לשנות את שמו. הוא עשה זאת ואימץ את השם מוחמד אל–עיאן. הוא ניסה שוב ושוב לחזור לכוויית, שם עבד תקופה מסוימת כמתכנת, אך המדינה מנעה את כניסתו. זמן קצר לאחר מכן נסע לטורקיה, כדי לסייע, לטענתו, לפליטים סורים.

כעבור ארבעה חודשים דיווחה המשטרה למשפחתו שהוא חצה את הגבול והצטרף ללוחמי המדינה האיסלאמית. ב–18 החודשים הבאים, כך סבורים, התקדם בארגון במהירות, והתבלט בתוך יחידת הג’יהדיסטים הזרים, שם נודע בשם אבו עבדאללה אל־בריטאני.

אמוואזי התחנך בבית ספר ספר בצפון לונדון. אחת ממורותיו סיפרה שהוא נחשב ל”סיפור הצלחה”, במיוחד אחרי שהתגבר על בעיית השליטה בכעסים, הודות לטיפול פסיכולוגי שקיבל, והצליח לקבל ציונים טובים בלימודיו. לדבריה, לאחר שנודע על מעשיו של אמוואזי בארגון המדינה האיסלאמית חקרו שירותי המודיעין בבריטניה את צוות המורים בבית הספר.

למאמר המלא הקישו

Your Comment/התגובה שלך