חדשות

בצל הירי בבית הכנסת: מספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית הוכפל מאת דנה ירקציי

בשנה האחרונה נרשם מספר הפעולות האנטישמיות הרב ביותר שידוע שיש להן קשר לקיצונים. 59 יהודים איבדו את חייהם בפשעי שנאה ב-2018, 11 מתוכם בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג. רק השבוע פתח צעיר בירי בבית חב”ד בקליפורניה, הרג אישה ופצע שלושה נוספים. תמונת מצב

1,879 תקיפות נגד יהודים ומוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית תועדו בשנת 2018 – כך פרסמה היום (שלישי) הליגה נגד השמצה. בשנה החולפת הוכפל מספר התקיפות האנטישמיות והיא התאפיינה בזינוק דרמטי בפעילות תעמולה של תנועת העליונות הלבנה. מהנתונים עולה כי 2018 מדורגת במקום השלישי כשנה עם מספר התקריות האנטישמיות הרב ביותר מאז החל תיעוד הנתונים בשנות ה-70. מרבית האירועים נרשמו בניו יורק, קליפורניה, ניו ג’רזי ומסצ’וסטס.

השנה שעברה עמדה בסימן פיגוע הירי בבית הכנסת “עץ החיים” בפיטסבורג בחודש אוקטובר, שגבה את חייהם של 11 בני אדם. היורה, רוברט באוורס בן 46, נהג להתבטא ברשתות החברתיות באנטישמיות. דקות לפני הטבח הוא כתב ברשתות החברתיות: “אני לא יכול לשבת ולצפות בבני עמי נטבחים. אני נכנס”. לפי עדי ראיה, במהלך הירי צעק באוורס כי “צריך להרוג את כל היהודים האלו”.

רק ביום ראשון האחרון נכנס ג’ון ארנסט, צעיר בן 19, לבית חב”ד בעיירה פאווי שבקליפורניה ופתח בירי לעבר המתפללים. בתקרית נהרגה לורי גילברט קיי, ונפצעו הרב ישראל גולדשטיין, אלמוג פרץ ונויה, אחייניתו בת השמונה. ארנסט, סטודנט לסיעוד, פרסם מצע לאומני ואנטישמי ברשת לפני הירי. הוא הזדהה כנוצרי ממוצא אירופי, ואמר כי “היהודים רוצים להשמיד את הגזע הלבן דרך הגירה של לא-לבנים” – אותה תיאוריית קשר שהשמיע היורה מפיטסבורג.

(עצרת זיכרון מחוץ לבית הכנסת בפיטסבורג, אוקטובר (צילום: רויטרס)

הסיכום השנתי של הליגה הצביע כי 59 קורבנות יהודים איבדו את חייהם ב-2018, עלייה של 21 מהשנה שעברה. אמנם חלה ירידה של 5% בסך התקריות הכולל, אולם מספרן נותר קרוב לשיא היסטורי – שיעור גבוה ב-48% מסך התקריות ב-2016, וגבוה ב-99% משנת 2015. מהדוח עולה כי תקיפות אנטישמיות, התנכלויות והשחתת רכוש עדיין נפוצים.

249 פעולות אנטישמיות בשנת 2018 יוחסו לקבוצות קיצוניות ידועות, או לאנשים שפעלו בהשראת אידאולוגיה קיצונית. בעקבות זאת, בשנה זו נרשם מספר התקריות האנטישמיות הרב ביותר שידוע כי יש להן קשר לקיצונים, או לקבוצות קיצוניות מאז 2004. 139 מתוך תקריות אלו היו חלק מקמפיינים של הפצת עלונים על ידי קבוצות עליונות לבנות ו-103 היו שיחות טלפון אנטישמיות אוטומטיות.

מספר התקריות האנטישמיות קרוב לשיא היסטורי (צילום: אי-פי)

מהדוח המסכם של הליגה עולה כי שלושת החודשים האחרונים של השנה היו פעילים באופן חריג, עם 255 תקריות באוקטובר, 300 בנובמבר ו-194 בדצמבר. האירועים בנובמבר ובדצמבר אירעו לאחר הטבח בפיטסבורג, שככל הנראה משך תשומת לב רבה יותר לפעילויות אנטישמיות. כמו כן, בחודש מאי נרשם זינוק ראשון במהלך השנה במספר התקריות, כאשר דווח על 209 פעולות אנטישמיות.

Your Comment/התגובה שלך