Uncategorized

המעיל של הרוח

מה בין תוכנית אדריכלית מפורטת ומידות מדויקות לבין מקום הקודש וההתעלות הרוחנית?

איור: מיכל בן חמו

“וַיְצַף אֶת הַבַּיִת אֶבֶן יְקָרָה, לְתִפְאָרֶת; וְהַזָּהָב, זְהַב פַּרְוָיִם”.

אבא שלי ז”ל תמיד היה אומר שאני ילדה זהב. זהב פרוויים. תמיד הביטוי המשונה הזה שעשע אותי.

את הביטוי אני מניחה שלקח, בין היתר, משיר הילדים היידי “גלגולו של מעיל” (ביידיש: אַ מאַנטל פון אַ טונקעלן געוואַנטל) שכתבה המשוררת קדיה מולודובסקי. השיר שהתפרסם בתרגומו של נתן אלתרמן, פורסם בשנת 1945 בספר פתחו את השערשירי ילדים (איירה: תרצה טנאי, הוצאת הקיבוץ המאוחד*).

כך מתוארים קורותיו של מעיל שנתפר במיוחד לילד, ולאחר שהילד גדל, המעיל עובר לילדים אחרים עד שלבסוף מתפורר לגמרי:
רץ גדליהו בו שנתיים,
והמעיל – זהב פרווים!
עוד שנה – המעיל כאילו
עוד יותר יפה אפילו.

בבואי לבדוק מה פירוש המילה הנדירה הזו (המילה פרווים הינה יחידאית במקרא) גיליתי שאחת הסברות של החוקרים היא שפרוויים הוא שם מקום שממנו הגיע הזהב. שוו בנפשכם, שביל הלבנים הזהובות מוביל אותך אל המקום ממנו מגיע הזהב ושלמה המלך בכבודו ובעצמו עמל על בנייה ועיצוב של מקדש, שמתואר בפרק הזה בצורה כה מפורטת ומדוקדקת, כמעט פואטית ועם זאת – טכנית להפליא.

שבעה סוגי זהב על פי הגמרא גילה אלוקים לשלמה המלך – אוצר גנוז של זהב. ומתווספים עוד מדרשים ואגדות כי זהו זהב בגווני אדום הנמצא רק בגן עדן, שָם מצוי עץ שעליו הוא צומח ומצמיח פירות של זהב. ציורי, פנטסטי, מלכותי בלי ספק.

התיאור המדויק שכולל עיטורים, שרשראות, זהב, כרובים, עמודים מיסטיים הקרויים בשמות (בועז ויכין) ותוכנית אדריכלית מדויקת הכוללת מידות אורך, רוחב, גובה, ומפרט פרימיום משלב בין תיאור חומרי ביותר למקום שהוא מקור הרוח, קודש הקודשים.

למה בעצם? אולי, כדי לתת מוחשיות, גוף, מסגרת אמיתית ומעוררת השראה לדבר החמקמק והמעורפל הזה שנקרא רוח, שהרי התעלות רוחנית ואסתטיקה, בסופו של דבר צועדות שלובות זרוע.

*כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו”ם

עדי זליכוב רלוי היא סופרת, כותבת ועורכת.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*