פוליטיקה

מאת אילן גטניו: ציוצים אנטישמיים גאו ברשת ב-2017

7
על פי הנתונים של הליגה נגד השמצה, בשנה החולפת צויצו למעלה מ-4 מיליון ציוצים אנטישמיים בטוויטר • הליגה קוראת לטוויטר וחברות אחרות לאכוף את תנאי השימוש האמורים למנוע שיח שנאה
   
לוגו טוויטר // צילום: AP
בשנה שחלפה פורסמו ושותפו בטוויטר 4.2 מיליון ציוצים אנטישמיים. כך עולה מניתוח נתוני התבטאויות אנטישמיות שפירסמה אתמול הליגה נגד השמצה (ADL). לפי המחקר, מספר הציוצים האנטישמיים נע בין 36,800 בשבוע האחרון של יולי 2017 לשיא של 181,700 בשבוע הראשון של דצמבר 2017. הממוצע השבועי של ציוצים אנטישמיים עמד על 81,400. 
הדו”ח החדש של הליגה נגד השמצה “לכמת שנאה: שנה של אנטישמיות בטוויטר”, פורסם במהלך פסגת המנהיגות הארצית של הליגה נגד השמצה בארה”ב, כנס בן שלושה ימים בהשתתפות למעלה מ-800 מנהיגים ופעילים מרחבי ארה”ב.
הדו”ח מספק לראשונה תמונת מצב של מגמות ונושאים אנטישמיים שהופיעו בפלטפורמת המדיה החברתית לאורך שנה שלמה. במסגרת המחקר, שנעשה באסטרטגיות המוגנות בזכויות יוצרים, נבחנו אלפי התבטאויות אנטישמיות אפשריות בטוויטר, לרבות סטריאוטיפים קלאסיים, מילות קוד, סימנים גרפיים ותיאוריות קונספירציה. לאחר סריקה אנושית של התוצאות, במטרה לנפות אמירות סרקסטיות וניפוי ביטויים שאינם בגדר אנטישמיות, מצאה הליגה נגד השמצה כי לפחות 4.2 מיליון ציוצים אנטישמיים שותפו (או שותפו מחדש) בטוויטר בשפה האנגלית, ב-12 החודשים שקדמו ל-28 לינואר 2018. מאחורי 4.2 מיליון הציוצים עומדים לפי ההערכה 3 מיליון משתמשים. טעות הדגימה היא 3 אחוזים. 
לדברי ג’ונתן א.גרינבלט, מנכ”ל הליגה נגד השמצה, “הנתונים החדשים מראים כי למרות הצעדים שטוויטר נקטה במטרה להסיר שיח שנאה ולהתמודד עם החשבונות שמפיצים אותו, המשתמשים מפיצים עדיין כמות מדהימה של אנטישמיות; הטוויטר הופך למעין מגפון שמשמש להטרדה והפחדה של יהודים. אנו מקווים כי דו”ח זה ייצור תחושת דחיפות מחודשת בקרב כל ספקי המדיה החברתית ויזכיר לכולם כי הבעיה איננה נעלמת, כך שיש למצוא דרכים חדשות וחדשניות לדכא את הפצת השנאה ברשת”. 
הדו”ח גם הוכיח,  כי סריקה אוטומטית איננה מסקת, והעסקתם של מומחים לנושא היא עניין חיוני לצורך הגדרה מדויקת של האנטישמיות והערכה נכונה של העמדות בקרב המשתמשים. “אלגוריתמים ובינה מלאכותית עתידים להיות מרכזיים בזיהוי שנאה ברשת, אך דרושים מומחים אנושיים כדי להגדיר את הבעיה ולסייע למערכות להעריך עמדות ולשלול תוצאות שאינן תוצאות אמת, לפחות בשלבים הראשונים” אמר גרינבלט. “המומחים שלנו יצרו מאגר מידע של 55,000 ציוצים שנבדקו ידנית כדי לאתר אנטישמיות. בדעתנו לחלוק את תוצאות המחקר ואת המומחיות שלנו עם חברות בתחום הטכנולוגיה ועם מומחים מהאקדמיה שמתמודדים עם בעיה זו”. 
דו”ח הליגה נגד השמצה מציע לטוויטר סדרה של המלצות נקודתיות שניתן ליישם בתחום המדיניות, לרבות עמידה על תנאי שימוש מקיפים ואכיפים, האוסרים במפורש ביטויי שנאה; שימוש בבינה מלאכותית להגברת המאמצים לאיתור תוכן שראוי ל-Flagging ובדיקה; ווידוא כי בידי המשתמשים דרך סינון יעילה המפחיתה את הסיכוי שייתקלו בשיח שנאה; ובחינת דו”חות חיצוניים ומשובים שיתקבלו כתוצאה ממתן גישה לנתוני הפלטפורמה לחוקרים עצמאיים ואזרחים מן השורה.
הליגה נגד השמצה מסרה, כי היא ממשיכה לעבוד יחד עם טוויטר ומובילים אחרים בתעשייה באמצעות המרכז לטכנולוגיה וחברה בליגה נגד השמצה, לצד  המעבדה לפתרון בעיות שנאה ברשת של CTS ומהנדסים של הפלטפורמות להגבלת המהירות ומרחק ההפצה של שיח שנאה ברשת. 
 

Your Comment/התגובה שלך