פוליטיקה

מאת יוני עוזרי וישי פרידמן: “יהודייה כנה”: כך תנועת החרם משתמשת בנטלי פורטמן

 

השחקנית היהודייה הבהירה כי החלטתה שלא להגיע לישראל כדי לקבל את פרס בראשית לא הושפעה מקמפיין ה-BDS, אך שיטוט ברשת חושף: תנועות החרם נגד ישראל השתמשו בסירובה לטובת פגיעה בשמה של המדינה בעולם

סירובה של השחקנית האמריקנית-ישראלית נטלי פורטמן לקבל את פרס בראשית עורר אי נוחות בישראל ובעיקר זעם על מניעיה – שנעו בין אירועי הגדר בעזה לבין מדיניות ממשלת הימין בארץ והעומד בראשה בכמה סוגיות. הכוכבת היהודייה הצהירה כי לא הושפעה מפעילות תנועת החרם על ישראל, והתכתבות פנימית בין נציגיה למארגני הטקס, שנחשפה על ידי עיתונאי חברת “החדשות” עמית סגל, העלתה כי החלטתה להימנע מקבלת הפרס נבעה מהעמדה שבה היא מחזיקה בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

השחקנית ההוליוודית הדגישה, כאמור, כי בהחלטתה היא לא הושפעה מה-BDS, אך בתנועות החרם בכל רחבי העולם קפצו כמוצאי שלל רב על אמירותיה. לאחר שיטוט קל בפייסבוק מציג פוסטים שפורסמו ברשת החברתית של פעילי התנועה האנטי ישראלית ואף כאלה שמטיפים לחיסולה של המדינה היהודית – מאירלנד ועד הודו – שבהם שיבחו אותה ואת בחירתה, תוך מתן דגש על עצם היותה אמריקנית וישראלית.

 

“חדשות ענקיות! נטלי פורטמן הודיעה בפומבי כי היא מסרבת לבקר בישראל לקבלת פרס בראשית והובילה לביטולו של טקס כולו” – כך פורסם בקבוצת הפייסבוק BDS – Boycott, Divestment and Sanction Movemant. בהמשך הפוסט של הקבוצה המונה יותר מ-170 אלף חברים מרחבי העולם, צוטטו דבריה של השחקנית בנוגע למניעי סירובה ולבסוף נכתב: “המותג הישראלי הפך לכל כך מזוהם, שאפילו שחקנית ישראלית-אמריקנית כל כך ידועה, כמו נטלי פורטמן, מסרבת כעת להלבין בגלוי את מדיניות הפשע והאפרטהייד הישראלית”. הפוסט, אגב, זכה ליותר מ-6,000 סימוני לייק וחמור מכך, ללמעלה מ-2,700 שיתופים, שמשמעותם, חשיפה גבוהה מאוד במרחבי הפייסבוק.

אחת מקבוצות הפייסבוק ששיתפה את הפוסט של תנועת ה-BDS  נקראת ‘קמפיין הסולידריות הסקוטי-פלסטיני’ (Scottish Palestine Solidarity Campaign‎‏). מדובר בארגון פלסטיני-סקוטי, שמארגן בימים אלה הפגנה נגד שגריר ישראל בבריטניה שמוגדר “הרוצח”. בפוסט שפרסמו הם משתמשים בסירוב של פורטמן כקריאה לבכירים סקוטים להחרים את ישראל “כפי שדמויות תרבותיות, פוליטיות ומוסדות בכל רחבי העולם מפגינות נגד היחס הישראלי לפלסטינים”.

ארגון בריטי נוסף בעל עמדות פרו-פלסטיניות ואנטי ישראליות מובהקות, ה-PSC -Palestine Solidarity Campeign, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו, שבו כ-490 אלף עוקבים, פוסט נרחב על החלטתה של פורטמן שבו נכתב: “הרציחות בעזה פגעו בתדמיתה של ישראל בעולם, והלילה הנזק אפילו גדול יותר. בצעד מפתיע, החליטה כוכבת הקולנוע הישראלית-אמריקנית נטלי פורטמן הודיעה כי לא תופיע בטקס שנחשב למקבילה של הנובל הישראלי”. בהמשך הפוסט צוטטו דברי ההסבר שלה, כי אינה מרגישה בנוח להופיע בישראל “בשל האירועים המטרידים, שמתרחשים בה לאחרונה”, כלשונה. הפוסט, אגב, זכה לכ-700 שיתופים.

נמשיך: בקבוצת BDS – South Africa, עשו שימוש נרחב בסיפור פורטמן ופרסמו כמה פוסטים בנושא. באחד מהם נכתב: “בסביבה המדכאת שבנה ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כל מי שמעז להרים את קולו נגד אי הצדק הישראלי פותח לעצמו את הדלת לקמפיין של קורבנות והצקה”. בפוסט נוסף שפורסם בצירוף כתבה של אל-ג’זירה תחת הכותרת: “מדוע נטלי פורטמן היא לא הסיפור האמיתי”, נכתב: “השימוש בכוח קטלני ולא פרופורציונלי אינו חדש בתפיסה הישראלית במשך עשרות שנים של כיבוש האדמה הפלסטינית, אך זו אולי הפעם הראשונה שבה הצבא הישראלי יורה פשוטו כמשמעו על אלפי אנשים כאילו הם היו משחק ציד”.

בדף הפייסבוק האנטי ישראלי – “חושפים את ישראל” – נכתב “עוד יהודייה כנה” בצירוף קישור לכתבה מאתר ‘הארץ’ אודות סירובה של פורטמן. דברים דומים נכתבו בעמודים של תומכי BDS מהולנד ומהודו. בדפי הפייסבוק “החברה הפלסטינית של קווינס” ו”קמפיין הסולידריות של בלפסט עם הפלסטינים” נכתב: “מסירים את הכובע בפני נטלי פורטמן ומארגני פרס בראשית שביטלו את טקס הפרסים המתוכנן בישראל בעקבות הפרת זכויות האדם בישראל”.

כאמור, פורטמן טוענת כי בחירתה שלא להגיע לישראל, לא נבעה מקמפיין ה-BDS והשקפת העולם האנטי ישראלית היוצאת ממנו, אך ניתן לומר כי חברי תנועת החרם בהחלט מרוצים מהחלטתה, ועושים בה שימוש, בהפצת המסרים שלהם נגד ישראל. אין לדעת מה היו כוונותיה של השחקנים הפופולרית, אולם הנזק למדינת ישראל ולשמה הטוב כבר נגרם בעקבות החלטתה והתבטאויותיה.

Your Comment/התגובה שלך