Uncategorized, פוליטיקה

אפקט טראמפ: עשרות חברות ובנקים עזבו את איראן

הכרזת נשיא ארה”ב על נסיגתו מהסכם הגרעין נותנת את אותותיה • חברות מכל התחומים כבר הכריזו על ניתוק הקשרים הכלכליים עם המדינה שעומדת לספוג סנקציות קשות • עם זאת נציג הממשל הדגיש: “אנו תומכים בעם האיראני

ספג ביקורת חריפה מקבוצות שלמות מקרב נתיניו. חסן רוחאני // צילום: AFP

אחרי הודעת נשיא ארה”ב דונאלד טראמפ על נסיגתו מהסכם הגרעין עם איראן לפני כחודשיים, קיים השבוע המנכ”ל לתכנון מדיני במשרד החוץ האמריקני, בריאן הוק, תדרוך מיוחד לגבי השפעת הצעדים שנקטה מדינתו מול איראן. לדברי הוק, עד כה הודיעו כבר 50 חברות בינלאומיות על כוונתן לעזוב את השוק האיראני, בעיקר במגזרי האנרגיה והכספים.

בדיווח באתר של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה צוטט הוק כאומר כי “היינו חדים וברורים בכל הקשור לכוונותינו להשית לחץ כלכלי על איראן, עד שהמשטר ישנה את מדיניותו מערערת היציבות”. הסנקציות על הבנקים יוחזרו בנובמבר, הודיע הוק, והוסיף: “אנו נאכוף בצורה אגרסיבית את הקפאת/חסימת נכסי איראן בחו”ל, ונשלול מהמשטר האיראני גישה למטבע קשה”.

חתימת הסכם הגרעין בין איראן לשש מעצמות ביולי 2015, עודדה חברות בינלאומיות לחדש את קשרי העסקים עם איראן ולחתום על חוזים חדשים בשווי של עשרות מיליארדי דולרים. במקביל, חברות ובנקים נוספים, בעיקר במערב, ניהלו מגעים נמרצים עם טהרן במטרה להבטיח לעצמם נתח כלכלי ראוי בעידן החדש של הסרת הסנקציות מעל איראן. עשרות משלחות, שרי חוץ מערביים ובכירים נוספים פקדו את איראן מאז, כדי לקדם עסקים וחוזים בתחומים שונים.

אלא שכעת ניצבת איראן בשפל חדש. במוקד ההשפעה של הכרזת טראמפ על יציאה מההסכם, נאמר, עומדת הצניחה הדרמטית בערך המטבע האיראני אל מול הדולר. המשבר הכלכלי הזה צפוי להחמיר ולהביא לעליית מדרגה בגילויי המחאה בקרב אזרחי איראן, נגד האבטלה, המחסור והזיהום במים, הפגיעה בזכויות אדם ובחופש הביטוי, בהרעה בתנאי העבודה ועוד.

כמו כן, עם תחילת יישומן של הסנקציות האמריקניות בהדרגה, בחודשים הקרובים צפויות חברות רבות וממשלות זרות לבטל חוזים עם חברות איראניות וכן עם ממשלת איראן.

במוקד ההשפעה של הכרזת טראמפ, עומדת הצניחה הדרמטית בערך המטבע האיראני // צילום: AFP

לפי הניתוח של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הכלכלה האיראנית צפויה שוב להיות מנותקת, ולו חלקית בשלב הראשון, מהשווקים הבינלאומיים. עשרות חברות בינלאומיות ובנקים יודיעו על הפסקת שיתוף הפעולה ומגעיהם עם איראן. משרד האוצר האמריקני מעדכן כל הזמן את הסנקציות שיושתו על איראן ואת העונשים שצפויות לקבל מדינות חברות שימשיכו לסחור עמה בניגוד למדיניות האמריקנית.

ארצות ברית ממשיכה לפנות גם לשותפות סחר גדולות של איראן דוגמת הודו, המייבאת נפט רב מאיראן,  ולשכנע אותם לצמצם באופן הדרגתי את קשריהן עם איראן.

עשרות חברות כבר ניתקו מגע

מכל מקום, ההכרזה על יציאת ארה”ב מהסכם הגרעין כבר השפיעה על מקבלי החלטות באירופה ובאסיה. חברות ובנקים כבר הודיעו על סיום החוזים שלהם עם איראן. חלקם הדגישו כי שיתוף הפעולה שלהם עם איראן יגיע אל קיצו עד 4.11.2018, המועד להטלת סנקציות חדשות נגד איראן.

בין החברות והבנקים שכבר הודיעו על כוונתם להפסיק את עסקיהם עם איראן, חברת “בוינג” (Boeing) ביטלה את החוזים שלה, בשווי 16 עד 20 מיליארד דולר, למכירת מטוסים חדישים לאיראן.

בכיר בחברת “איירבוס” אמר כי הם ממתינים לפרטי הסנקציות האמריקאיות החדשות על איראן, אך העריך כי קטנים הסיכויים שהחברה תוכל לספק לאיראן 97 מהמטוסים שנותרו לה, וכי החוזים שלה עם איראן יגיעו בעתיד הקרוב לסיומם.

בתחום הרכב, חברת פיז’ו-סיטרואן הצרפתית הודיעה כי היא מפסיקה את השקעותיה באיראן. גם החברות מאזדה ויונדאי ביטלו חוזים עם החברה האיראנית “בהמן מוטורס”, המייצרת מנועים לרכבים המורכבים של מזדה ויונדאי באיראן.

גם מאזדה ויונדאי ביטלו חוזים // צילום: AP

דוגמה נוספת להיבט השלילי מבחינת איראן, של יציאת ארה”ב מההסכם, מגיעה מחברת ייעוץ ההשקעות האירופית “N Z GROUPS”. בכיר בחברה, דניאל מאייר, אמר כי רוב מוחלט של עסקאות בין חברות שוויצריות עם איראן, שנחתמו לאחר הסכם הגרעין, עומדות על סף קריסה וכמעט לא ניתן להזכיר חברה שוויצרית שתעדיף את שיתוף הפעולה עם איראן על פני ארה”ב.

אובר בנק של אוסטריה, שהיה בין הבנקים הראשונים שחידשו את שיתוף הפעולה שלהם עם איראן לאחר השגת הסכם הגרעין, הודיע על סגירת הסניף שלו במדינה, כי לדברי בכיריו, הבנק אינו יוכל להמשיך בשיתוף הפעולה כשמתנוסס מעל ראשו איומים של קנסות כבדים מטעם ארה”ב.

בנק ממשלתי של הודו, State Bank of India, הודיע כי בסוף אוגוסט השנה, יפסיק את ההעברות הבנקאיות הקשורות לרכישת נפט מאיראן, ולא יקיים יותר מגעים עם איראן.

בתחום הנפט, למשל, נאמר בסוכנות רויטרס כי בתי זיקוק אירופאים יפסיקו תוך פרק זמן קצר לרכוש נפט מאיראן. בין היתר, בכיר בחברת בית הזיקוק של סאראס באיטליה, אמר לרויטרס כי “אין אנו יכולים לעמוד מול הלחצים הכבדים של ארה”ב בנושא האיראני”. חברות אירופיות אחרות, כמו רפסול וקפסא של ספרד, והחברה היוונית הלניק פטרוליום, אישרו בפני רויטרס כי הן עומדות בשלבי הפסקה של רכישת נפט מאיראן. כחמישית מהנפט הגולמי של איראן נמכרו לארבע חברות אלה.

חברת הספנות הדנית, “מרסק ליין” – אחת החברות הגדולות בתחום הספנות – הודיעה שהיא שוקלת מחדש את שיתוף הפעולה שלה עם איראן מחשש לחזרת סנקציות אמריקאיות משתקות נגדה, העלולות להביא לקנסות כבדים לחברות בינלאומיות רבות שימשיכו לעבוד עמה. לפי הודעת החברה, מכליות שלה הפסיקו כבר העברת סחורות ליעדים איראנים, המופיעים ברשימה השחורה של משרד האוצר האמריקאי – כמו גרפיט, אבני יסוד, אלומיניום, פלדה, פחם, תוכנות תעשייתיות ועוד. חברות ספנות כמו CMA CGM  ו-Evergreen הודיעו על צעדים דומים.

העם האיראני מבטא את תסכולו בהפגנות, בעוד המשטר מדכא בכוח גילויי מחאה לגיטימיים // צילום: AFP

MSC, חברת ספנות ענק נוספת, הודיעה מיד לאחר הכרזת הנשיא טראמפ כי שירותיה לאיראן להרשמת הזמנות חדשות הופסקו כבר. עם זאת החברה הוסיפה שהיא תמשיך להעביר מזון לאיראן עד ליום שבו סנקציות אמריקאיות חדשות ייכנסו לתוקף, ככל הנראה בתחילת נובמבר השנה.

מהצד האיראני: “נחישותנו וגאוותנו ימנעו מארה”ב להשיג את מטרתה”

המשטר האיראני מודע היטב להשפעות הצפויות של הסנקציות הכלכליות, וכבר החל להכין את העם לקראת ההתמודדות איתן, ובעיקר עם ההאטה הצפויה בפעילות הכלכלית ועליות המחירים הצפויות. הנשיא רוחאני, המשמש כתובת כמי שאחראי למצב הכלכלי הקשה, קרא לאחדות השורה לקראת ההתמודדות עם הסנקציות וקבע כי “נחישות העם האיראני וגאוותו ימנעו מארה”ב להשיג את מטרתה, ואיראן תהיה זו שתוריד את ארה”ב על ברכיה“.

במאמר שהובא נכתב כי הזרמים השונים בתוך איראן ינסו למנוע השפעה של הסנקציות על האזרח הפשוט אך יתקשו מאד לעשות כן, גם לאור חילוקי הדעות, שכבר מאפיינים את יחסיהם ושבאו לידי ביטוי בביקורת החריפה על הנשיא רוחאני לאור הפיחות בשער המטבע האיראני ומחאת סוחרי הבזאר ברחבי איראן.

כדי להתמודד עם הסנקציות הקרבות צפויה טהרן לנסות ולהגביר את קשריה הכלכליים עם תורכיה, עיראק, הודו סין ורוסיה ותלותה בעיקר בסין צפויה להתחזק.

ארה”ב עומדת לצד העם האיראני”

אך למרות התקיפות הניכרת מבכירי ממשל ארצות הברית, בריאן הוק הדגיש שהסנקציות לא יחולו על ייבוא מזון ותרופות לאיראן. הוא ציין כי “ארצות הברית עומדת לצידו של העם האיראני, שמנהל מאבק יומיומי על צרכים בסיסיים דוגמת מים, לחם וביצים, בעוד המשטר האיראני מפזר מיליוני דולרים בהרפתקאות אלימות בחו”ל שרק מאריכות את סבלו של העם האיראני ברחבי המזרח התיכון”.

טהרן צפויה לנסות להגביר את קשריה  עם תורכיה, הודו, סין ורוסיה. רוחאני עם ארדואן ופוטין // צילום: AFP

בהמשך סקירתו התייחס המנכ”ל לתכנון מדיני למצב הכלכלי הקשה באיראן, ולפיחות החד בערך המטבע מול הדולר. הוא גם קבע כי הכלכלה האיראנית “מעוותת” נוכח המעורבות המתמשכת, העמוקה והמושחתת של משמרות המהפכה במגזרים מרכזיים בה וכי “במקום ליצור כלכלה הפועלת לטובת האזרח האיראני, המשטר מסרב לקבל על עצמו את הנהלים הבנקאיים המקובלים בעולם ולפיכך, הוא נמצא ברשימה השחורה בשל כישלונו למנוע הלבנת הון ומימון טרור”. לדבריו, מנהיג איראן מודע היטב שרפורמות כלכליות יחשפו את עומק מעורבותה של הכלכלה האיראנית בחרחור מלחמות, בטרור ובפשיעה.

הוק הוסיף כי העם האיראני מתוסכל, ובצדק, ומביא לידי ביטוי את תסכולו במחאה ובהתרסה ברחבי איראן, בעוד המשטר מדכא בכוח ובאלימות גוברת גילויי מחאה לגיטימיים אלה, כמו גם קריאות לרפורמות. הוא ציין, בהקשר זה, כי ארצות הברית “סימנה” מאז היציאה מהסכם הגרעין 53 אישים איראנים שהיו מעורבים בהפרת זכויות אדם, והיא תמשיך במדיניות זו ותגיע עד לדרגים הגבוהים ביותר במשטר האיראני.

בתוך כך איחוד האמירויות הודיעה היום (שלישי) כי היא תקפיא חשבונות בנק ונכסים של איראנים המקורבים למשמרות המהפיכה, המופיעים ברשימת תוחמכי הטרור במדינה.

Your Comment/התגובה שלך