פוליטיקה

בכיר בבית הלבן על דברי נתניהו: “אין שינוי במדיניות האמריקנית” 

אחרי הבטחות ראש הממשלה לספח את בקעת הירדן אחרי הבחירות, בכיר אמריקני אמר כי בוושינגטון עדיין לא מכירים בכך. ירדן גינתה את ההצהרה. לצד התגובות החמות בקרב המתנחלים, ראש מועצת שומרון בהודעה צוננת: “הצהרה מדאיגה”

בכיר בבית הלבן אמר הערב (שלישי) בעקבות הבטחת הבחירות של נתניהו לספח את צפון ים המלח ובקעת הירדן כי אין שום שינוי במדיניות האמריקנית בעניין בקעת הירדן ויהודה ושומרון. הבכיר ציין כי “הממשל יפרסם את תוכנית השלום אחרי הבחירות בישראל ונפעל להגיע למסקנה מהי הדרך הטובה ביותר להמשיך קדימה”.

(צילום: EPA)

למרות הברכות החמות מראשי המתנחלים וראשי המועצות האזוריות ביהודה ושומרון, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, פרסם הודעה צוננת יותר מחבריו. “לצד הברכות שצריך לברך, וכמובן שאני מברך את ראש הממשלה על כל אמירה חיובית על החלת ריבונות ביהודה ושומרון, אני חייב לומר בצער שההצהרה הזו מדאיגה והיא מעוררת חשש רציני מאוד להמשך האחיזה היהודית ביותר מ-90% מהשטח ביהודה ושומרון”, אמר דגן.

הוא הוסיף כי “גם לפני הבחירות הקודמות, בנאום ראש הממשלה באירוע 40 שנה לשומרון, דובר בצורה ברורה על ריבונות על כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ופתאום אנחנו מדברים על 10% מהשטח. יש כאן אמירה שעלולה להתפרש בצורה קשה מאוד גם על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וגם על ידי האיחוד האירופי”.

סר כי “אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא ראש ממשלה טוב ואני יודע שליבו נמצא במקום הנכון, לתקן את האמירה הזו ולשדרג אותה. להודיע בצורה ברורה כפי שהוא הודיע בעבר שמדינת ישראל תחיל ריבונות על כלל הישובים היהודים ביהודה ושומרון ועל כל השטחים הפתוחים הלא מיושבים בשטחי C, זה המינימום הנדרש, זה מה שהציבור במדינת ישראל רוצה וזה מה שימנע את הסכנה של מדינת טרור בלב מדינת ישראל”.

הליגה הערבית גינתה את הצהרותיו של ראש הממשלה ואמר כי “ההכרזה היא הפרה על החוק הבינלואמי ושל החלטות האו”ם”. גם בירדן גינו את דבריו. שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, אמר כי “אנו מגנים את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל על כוונתו לצרף את ההתנחלויות הלא חוקיות והחלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח. מדובר בהסלמה שהורסת את היסודות של תהליכי השלום וצעד של בחירות שהמחיר שלו יהיה להרחיק את ההזדמנות לפתרון הסכסוך ודחיפת האזור לעבר עוד אלימות והסלמה”.

סאיב עריקאת, מזכ”ל אש”ף שמתגורר ביריחו, אמר בתגובה כי “אם יורשה לראש הממשלה נתניהו ליישם את תוכניות הסיפוח שלו, הוא יצליח לקבור כל סיכוי לשלום בין הפלסטינים לישראלים. הישראלים והקהילה הבינלאומית חייבים להפסיק את הטירוף הזה”.

ביתו יסופח לישראל? סאיב עריקאת(צילום: AP)

עריקאת אמר כי “עלינו לסיים את הסכסוך ולא לשמר אותו עוד מאה שנה. לפי החוק הבינלאומי – סיפוח הוא פשע מלחמה. חייבים לסיים את הסכסוך על בסיס שתי המדינות וגבולות 1967. אני גר בבקעת הירדן. נתניהו רוצה שהנכדים שלי יחיו בין חומות”.

 גם בחמאס התייחסו להצהרה של ראש הממשלה ומסרו כי “נתניהו עדיין חי באשליה, לפיה הוא יכול להשאיר את ישראל על האדמות הפלסטיניות. העם הפלסטיני ימשיך במאבקו עד שיגרש את ישראל מאדמתו ויקים את מדינתו העצמאית”.

 בארגון הטרור הוסיפו כי “נתניהו מחזר אחר קולות הימין באמצעות מכירת אשליה שהוא יכול להשאיר את השליטה הישראלית על האדמות הפלסטיניות לנצח” וקראו פעם נוספת לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

Your Comment/התגובה שלך