פוליטיקה

החלה ההצבעה במשאל העם לעצמאות כורדיסטן מאת פזית רבינא

הוועדה לבחירות ומשאל העם הודיעה כי הכורדים ברחבי העולם החלו בהצבעה על עצמאות כורדיסטן, בעוד יומיים יצטרפו תושבי חבל הארץ עצמו. בתוך כך עולה החשש מהתגובות בעקבות ההחלטה

קהילות הכורדים ברחבי העולם החלו בהצבעה מקוונת במשאל העם לעצמאות כורדיסטן, כך הודיעה היום (ש’) הוועדה העליונה לבחירות ומשאל העם. בכורדיסטן עצמה תחל ההצבעה בעוד יומיים, וייקחו בה חלק כחמישה מיליון בעלי זכות בחירה. ממשלת כורדיסטן הזמינה נציגי ממשלות וגופים בינלאומיים לשמש כמשקיפים במשאל, ו-136 צוותים מרחבי העולם נמצאים בשטח. 142 רשתות טלוויזיה בינלאומיות  יעבירו תוצאות בשידור חי ברחבי העולם.

מצעד למען עצמאות כורדיסטן. צילום: EPA

באירביל, בירת המדינה הכורדית העתידית, שוררת תחושת תקווה וחשש כאחד מן היום שאחרי המשאל. הקהילה הבינלאומית, ובראשה ארה”ב, מתנגדות למהלך שיזם מסעוד ברזני, נשיאה של כורדיסטן. עיקר החשש הוא כי הקמת מדינה כורדית יביא להתפרקותה של עיראק. איראן וטורקיה, שכנותיה של כורדיסטן, מתנגדות אף הן למהלך מחשש שיצית גל בדלנות בקרב המיעוט הכורדי בארצותיהם.

במקביל גובר המתח באזור לאחר שטורקיה פתחה בתמרונים צבאיים סמוך לגבולה עם כורדיסטן, והזהירה את הנשיא ברזני מפני “טעות איומה”. אולם הנשיא הכורדי ברזני נחוש בדעתו להתקדם למרות ההתנגדות העזה לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם ההנהגה העיראקית. אמש יצאה לבגדד משלחת כורדית לדיונים עם נשיא עיראק, פואד מאסום ותשמור עימו על קשר במהלך משאל העם במטרה להימנע מתקריות אלימות.

הקהילה הבינלאומית מתנגדת למהלך. מצעד למען עצמאות כורדיסטן. צילום: EPA

החשש העיקרי הוא מהתנגשויות אלימות בעיר הנפט כירכוך, בין ה”האשד-א-שעבי”, המיליציות השיעיות הפועלות בחסות איראן לבין, כוחות פשמרגה הכורדים. זהו ראשיתו של מהלך, שמשמעו מדינה נוספת חילונית, דמוקרטית ולא ערבית במזרח התיכון נוסף על ישראל.

 

Your Comment/התגובה שלך