חדשות

כלכלה: טלטלה בשוק הצדקה העולמי / מאיר דורון

מדינות רבות, שבעבר הסתמכו על סיוע בינלאומי, עוברות מהפכה. סין, ברזיל והודו כבר לא נזקקות לעזרת מדינות המערב ובעצמן החלו לחלק מיליארדי דולרים בשנה לשכנותיהן. עניין של כלכלה מתחלפת

משנת 1951 עד 1992 היתה הודו “מקבצת הנדבות הגדולה בעולם” וקיבלה ממדינות זרות סיוע המסתכם בכ-55 מיליארד דולר. אבל בעשור האחרון השתנתה התמונה. ‘האקונומיסט’, שחקר שוק הצדקה עולמי, מספר כי ממשלת הודו פועלת ליצירת ארגון סעד גדול משלה, בדומה לגופי סיוע בינלאומיים בארצות הברית ובבריטניה. הסוכנות תוקם באופן רשמי תוך מספר חודשים, ותחלק כ-11.3 מיליארד דולר בחמש עד שבע השנים הבאות.

מתן הסעד ההודי מתבטא לא רק בכסף. הודו מכשירה עובדי מדינה בארצות עניות. כיום מחלקת הודו כשני מיליארד דולר בשנה, בדומה לסכומים שמעבירות מדינות שניתן היה לחשוב שהן נדיבות יותר – כמו אוסטרליה ובלגיה.

המעבר של הודו מנצרכת למעניקת סיוע, הוא חלק משינוי רחב הרבה יותר. לפני עשור, הגיע רובו המכריע של הסיוע למדינות נחשלות מקופותיהן של חמש-עשרה מדינות עשירות ומתועשות, החברות ב’וועדה העולמית לסיוע בפיתוח’ (Development Assistance Committee – DAC). בראשן ניצבה כמובן ארצות הברית, שעדיין מחלקת מדי שנה כ-30 מיליארד דולר.

ההפתעה מופיעה במקום השני. סין (בתצלום, בייג’ינג) תומכת בשנים האחרונות במדינות נחשלות בסכום ממוצע של כ-25 מיליארד דולר בשנת 2007.

ברזיל, מדינת סעד עולמית רק לפני שני עשורים, שוקלת גם היא הקמת סוכנות דומה לזו שתוקם בהודו, ובינתיים סייעה בשנה שעברה למדינות במצוקה בסכום של כארבעה מיליארד דולר.

על פי דו”ח של ארגון הסעד הבינלאומי (Global Humanitarian Assistance), הסיוע ממדינות שאינן חברות ב-DAC צמח ב-143 אחוזים בשלוש השנים האחרונות, לרמה של 11.2 מיליארד דולר; עדיין פחות ממחצית הסיוע האמריקני למדינות בצרות, אך נראה כי המונופול של מדינות המערב על סיוע עולמי עומד להסתיים.

Your Comment/התגובה שלך