Uncategorized

לא רק יהודים

הפולמוס העמוק שהתחולל בימי הבית השני בין אסכולת “עם לבדד ישכון” לבין אסכולת “אור לגוים” מתגלה גם בתפילת שלמה

הנה תמה בניית המקדש, טקס חנוכת המזבח בעיצומו והמלך עולה לשאת דברים ותפילה לאלוהיו על אשר זיכה אותו לסיים את המלאכה החשובה כל כך. שהרי בעיני מחבר ספר דברי הימים, בניית המקדש היא שיאה של מלכות דוד ושלמה כאחד.

ואף על פי שיש מזבח ומעלים עליו קרבנות, תפילת המלך לא עוסקת בכל אלו. במקום זה הוא מתאר את מקדש אלוהים כבית תפילה. תפילה אישית, תפילה ציבורית, תפילות מקרוב ומרחוק. גם שבויים בארץ רחוקה יכוונו את ליבם אל המקדש בירושלים ותפילותיהם יעלו אל האלוהים דרך הבית הזה. ואחרי כל זה עוד מוסיף שלמה ומדגיש שלא רק בני ישראל יתפללו אל האלוהים באמצעות המקדש, אלא גם הנוכרים, בני עמים אחרים אשר ינהו אחרי אלוהי ישראל ויבקשו להצטרף אל עמו. אי אפשר שלא לשמוע כאן את דבריו של הנביא המנחם עלום השם, שנבואותיו מופיעות בפרקים המאוחרים של ספר ישעיהו:

“וּבְנֵי הַנֵּכָר הַנִּלְוִים עַל־ה’ לְשָׁרְתוֹ, וּלְאַהֲבָה אֶת־שֵׁם ה’ לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים, כָּל־שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי, וַהֲבִיאוֹתִים אֶל־הַר קָדְשִׁי וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי, עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל־מִזְבְּחִי, כִּי בֵיתִי בֵּית־תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל־הָעַמִּים” (ישעיהו נו, ו-ז).

הפולמוס העמוק שהתחולל בימי הבית השני בין אסכולת “עם לבדד ישכון” לבין אסכולת “אור לגוים” מתגלה גם בתפילת שלמה. אנשי “זרע הקודש” שגרשו את הנשים הנוכריות והרחיקו את השומרונים מעל בני ישראל, לא יצגו את כל העם ששב מגלות בבל. מולם עמדו נביאים וחכמים שסיפרו מחדש את הסיפור על רות המואבייה והדגישו את האוניברסאליות של אלוהי ישראל.

ויכוח יסודי זה שניהלו כבר ישעיהו בן אמוץ ומיכה המורשתי בימי חזקיהו מלך יהודה (ישעהו יא מול מיכה ד), לא נס לחו עד היום הזה. וכיוון שזוהי מחלוקת עקרונית – “מחלוקת לשם שמים”, הוא תמשיך ויתקיים לעולם.

ד”ר גבי ברזילי מלמד יהדות ומדריך טיולים במרכז יעקב הרצוג

Your Comment/התגובה שלך