יהדות

פרשת השבוע: תולדות / הרב רון זוהרי

אדם חכם, אומר התלמוד, ניכר ביכולתו לחזות את תוצאות מעשיו, (מניעה – הינה התרופה הטובה ביותר). משמעות הדברים היא, שאם פעולותינו מתנהלות בדרך כלל על פי דחפים ואיננו עוצרים לרגע כדי להרהר על תוצאותיהן האפשרויות של מעשינו, האחריות לתוצאות היא עלינו.

בשבוע הזה, מכר עשו ליעקב את בכורתו, בתמורה ל”סיר מרק עדשים”. על פניו, אין זה הגיוני בעינינו, שאדם בר דעת ייתן כה הרבה, תמורת כל כך מעט. התורה מספרת לנו: “ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישתויקם וילך ויבז עשו את הבכורה”, (בראשית כ”ה, ל”ד). זהו המקום היחידי בתורה, שמתאפיין בניסוח הכולל שימוש בחמישה פועלים רצופים. הניסוח החריג הזה בא להדגיש את עובדת היותו של עשו אדם עסוק ביותר, כל כך עסוק, שלא היה לו זמן לעצור ולחשוב, והוא התנהל כל העת, מונחה על ידי האימפולסים שלו, מבלי לתת את הדעת לרגע על תוצאותיהן העגומות האפשריות של מעשיו.

לעולם אסור לנו להניח, שאין התורה מדברת אלינו. אם איננו עוצרים כדי להרהר אודות מה שאנו מתכוונים לעשות, אם איננו מנסים לחזות את תוצאות מעשינו, אנו עלולים למצוא את עצמנו לפני סיר של מרק עדשים, תוך החמצת כל ההזדמנויות והמתנות האמתיות, שהכול יכול מניח לרגלינו.

שבת שלום וכל טוב,

רון


 

Your Comment/התגובה שלך