חדשות

פרשת מכירת כליות של ישראלים עניים לחולים אמריקנים מגיעה לבית המשפט / מאיר דורון

לוי יצחק רוזנבאום, ישראלי-אמריקני, שנעצר לפני כשנתיים בחשד שהיה מעורב בשוק הפוקפק של סחר באיברי-אדם, הודה בבית משפט בניו ג’רזי בשלושה מיקרים.

הפרשה, שנחשפה לפני כשנתיים, היא הראשונה שמביאה לבית משפט אמריקאי את הסוגיה הכואבת והבעייתית של סחר באיברים בארצות הברית, נושא שרבים מעדיפים להטמין מתחת לשטיח.

לוי יצחק רוזנבאום (בתצלום), חרדי בן 60 מברוקלין, שנהג לספר כי הוא מעורב בעסקי בנייה, הודה בשלושה מקרים של תיווך בחשאי למכירת כליות, והתביעה מנסה להוכיח מקרה רביעי.

על פי כתב האישום, כל אחד מהקונים שילם לו סכום של לפחות 120 אלף דולר, ואילו המוכרים, ישראלים עניים, קיבלו מזה סכום של כעשרת אלפים דולר כל אחד.

פרקליטו של רוזנבאום טען בבית המשפט, כי מדובר במצווה. “מרשי הציל את חייהם של אנשים שבריאותם הידרדה ולא יכלו להמתין יותר בתור הרגיל להשתלות”, אמר הסניגור.

לעומתו התביעה הדגישה, כי הנאשם ניהל ביודעין עסק בלתי חוקי נושא רווחים תוך שהוא מנצל את יאושם של חולים בעלי ממון. “שוק שחור באיברים אינו רק איום חמור על בריאות הציבור, אלא שמדובר גם בהצלת חיים של בעלי יכולת על חשבון אלה שאינם יכולים. זהו זלזול בכבוד האדם”, אמר התובע פול פישמן.

פישמן טוען, כי רוזנבאום “התמחה” בנושא תרומות איברים ובדרך זו גם הצליח לשטות בבתי חולים. הסיפור הנחשף בימים אלה בבית משפט בניו ג’רזי הוא רק קצה קרחון. אבל גם כך, אם יורשע רוזנבאום יעלה לו כל אישום מאסר של עד חמש שנים וקנס של 250 אלף דולר.

כחלק מהודאתו, הסכים רוזנבאום לשאת בקנס של 420 אלף דולר – הסכום שהרוויח מארבע הפרשות הנידונות.

“צריך לשלם לאחרים כל הזמן

 רוזנבאום היה אחד העצורים הראשונים בפרשה. עמו נעצרו עוד יותר מ-40 חשודים בניו יורק וניו ג’רזי. בין העצורים היו פוליטיקאים, ראשי ערים ורבנים. מי שהסגיר את הקבוצה היה סולומון דואק, חבר קהילת יוצאי סוריה בברוקלין ובעיירה דיל שבניו ג’רזי. הוא עשה זאת בתמורה להמתקת עונשו בפרשת הונאה אחרת בעשרות מיליוני דולרים.

כחלק מהעסקה שעשה דואק עם הבולשת הפדרלית (האפ.בי.איי) הוא הכיר לרוזנבאום סוכן סמוי.

הקלטת השיחה הושמעה בבית המשפט:

הסוכן מספר לרב כי הוא מחפש כליה לדודו המאושפז בבית חולים בפנסילבניה.

רוזנבאום מציע “לשדך”.                       

סוכן ההאפ.בי.איי שואל: “כמה איברים מכרת עד היום?”

 רוזנבאום משיב: “די הרבה. עד עכשיו כל ההשתלות הצליחו”.

בהמשך רוזנבאום מסביר לסוכן הסמוי כי הוא עובד עבור חברת ביטוח בניו יורק. “החברה יכולה להזמין דגימות דם של הממתין לכליה, ולהעביר אותן לישראל  -שם יימצאו תורמים פוטנציאלים”.

הוא מסביר, כי כספי קניית הכליה מחולקים “ברוחב לב” לרופאים בישראל: “אחת הסיבות שזה כל-כך יקר היא שצריך לשלם לאחרים כל הזמן”.

בין ספיחי הפרשה, שעדיין לא הגיעו לבית המשפט, נחקרים גם שימוש בתרומות לצרכי הלבנת כספים ומתן שוחד לראשי ערים בתמורה להיתרים שונים בנושאי בנייה. בפרשה זו, שפרטיה טרם נמסרו, מעורבים גם, לפי החשד, ארגונים יהודיים.

 

Your Comment/התגובה שלך