חדשות

שערורייה בגרמניה: יצרניות רכב מימנו ניסויים בבני אדם ובקופים

לפי דיווחים בארה”ב ובגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר מימנו ארגון כדי שזה יוכיח כי שאיפות אדי גז דיזל אינן מסוכנות לבריאות. הממשלה בברלין גינתה זאת והחברות הבטיחו לערוך בדק בית

שערורייה בגרמניה: יצרניות רכב מימנו ניסויים בבני אדם ובקופיםצילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

תעשיית הרכב בגרמניה נתונה תחת זעם ציבורי אחרי דיווחים על כך שהיא ערכה ניסויים בבני אדם ובקופים כדי להוכיח שפליטת הגזים ממנועי דיזל אינם מזיקים לבריאות. הממשלה גינתה זאת היום (שני) ופולקסווגן קראה לפתוח בחקירה מידית.

בהודעה מטעם הקנצלרית אנגלה מרקל, נאמר כי “לא ניתן להצדיק את הניסויים בקופים או בבני אדם בשום צורה”. השרה לאיכות הסביבה, ברברה הנדריקס, כינה את הניסויים הללו “מחרידים” והביעה תדהמה מכך שהמדענים הסכימו לערוך אותם.

“אעשה כל מה שאפשר כדי להבטיח שהנושא הזה ייחקר עד תומו”, הבטיח יו”ר גוף הביקורת של פולקסווגן, האנס גיטר פוטש, בהצהרה שמסר היום. “כמובן שכל מי שאחראי לכך יישא באחריות”. פולקסווגן עדיין מסובכת בשערוריית זיוף רמות הזיהום הדיזל במכוניותיה, שהתפוצצה ב-2015.

עובד מפעל פורש בבדיקות במפעל החברה בשטוטגרט (צילום: רויטרס)

לפי דיווח שפורסם בניו יורק טיימס ביום חמישי, יצרניות הרכב – פולקסווגן, ב.מ.וו ודיילמר – השתמשו בארגון ששמו “קבוצת המחקר האירופית לסביבה ולבריאות במגזר התחבורה” (EUGT) כדי לערוך את הניסויים בקופים.

לפי הדיווח, מטרת המחקר, שהתקיים ב-2014 בניו מקסיקו, הייתה להגן על השימוש בדיזל אחרי שארגון הבריאות העולמי קבע ב-2012 שאדיו מסרטנים. הארגון, שהתפרק בשנה שעברה, טרם הגיב לטענות נגדו. עוד דווח בניו יורק טיימס כי הארגון קיבל את כל המימון שלו מאותן שלוש יצרניות הרכב.

בעיתון שטוטגרטר זייטונג, דווח כי בערך 25 צעירים בריאים שאפו את הגזים בכמויות שונות למשך כמה שעות, במסגרת ניסוי אחר שהתקיים באוניברסיטת אאכן בגרמניה. ההשפעה הבריאותית של הניסויים לא הייתה ידועה עם פרסום המחקר ב-2016 ובאוניברסיטה טוענים כי הניסויים היו “אתיים” ואין להם קשר לסקנדל זיוף רמות המזהמים.

Your Comment/התגובה שלך