חדשות

תמריצים בגובה מיליוני שקלים: מדוע ערי הפריפריה “מחזרות” אחרי האוקראינים?

בימים אלו מתגבשת תכנית לעידוד עלייה בהיקף של 22 מיליון שקלים • עיר שתקלוט עולים תיהנה מסל תמריצים ייחודי • ראשי ערים בפריפריה הצהירו השבוע כי “ישמחו לקלוט פליטים אוקראינים”, ראש עיריית דימונה אף טס ללבוב על מנת “לגייס” עולים לעירו • הומניות או שיקולים כלכליים? תלוי את מי שואלים

מה גורם לראשי ערים “לחזר” אחר האוקראינים?, צילום: AP

הצעת החלטה של ועדת שרים לעידוד עלייה ליישובי הנגב והגליל שמתגבשת בימים אלו עומדת על היקף של כ-22 מיליוני שקלים – כך נודע למערכת “נדל”ן היום”. לפי ההצעה, הערים הקולטות יהיו מאשכול הפריפריה, בדירוג 1-4 מתוך 10. באשכולות אלו מדורגים 88% מיישובים בנגב והגליל.

התכנית לעידוד עלייה וקליטה של פליטים יהודים מאוקראינה, שנאלצו לעזוב את ביתם בצל פלישת רוסיה, מסבירה “מצעד של חיזורים” מצד ראשי ערים בפריפריה אחר הפליטים האוקראינים. כפי שפורסם אתמול (רביעי) בנדל”ן היום”, שורה של ראשי ערים – בהם ראש עיריית אשקלון, דימונה, צפת ונוף הגליל, הצהירו כי ישמחו לקלוט בעירם את פליטי המלחמה.

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, אף הגדיל לעשות וטס באופן עצמאי לעיר לבוב שבאוקראינה, שם נפגש עם יהודים אוקראינים אותם “שכנע” להגיע ולהיקלט בעירו. ״אסור להישאר אדישים”, אמר ביטון. “הבנתי את גודל הפוטנציאל של אוכלוסיה איכותית שברחה מביתה ומחפשת בית חדש, ודימונה ערוכה היום עם שכונותיה החדשות לקלוט גם אלפי עולים חדשים”.

מדוע ראשי הרשויות “מחזרים” אחרי הפליטים האוקראינים? בתמונה: ראש עיריית דימונה, בני ביטון, עם משפחה עולים ראשונה ש”גייס” לעירו, צילום: דוברות עיריית דימונה

בנוסף לדימונה, גם צפת, נוף גליל ואשקלון כבר פנו אל שר השיכון לקבלת מסלול מענקים והלוואות מקום לקליטת העלייה.

“הזדמנות חד פעמית לצמיחה משמעותית בנגב ובגליל”

בהצעת ההחלטה צוין כי ביישובי הנגב והגליל האבטלה גבוהה, הטיפול הרפואי ירוד יותר וישנם אחוזים נמוכים של התיישבות בשל בעיות נגישות – ו”בהתבסס על נתונים אלו ניתן להגדיר את אזורי הנגב והגליל כאזורי עדיפות לאומית לקליטת עליה״. עוד צוין כי פחות מ-20% מהעולים לפי חוק השבות בוחרים לגור בנגב ובגליל.

לפי תכנית משותפת המתגבשת במשרדי האוצר, העלייה והקליטה, השיכון והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל – מסתמן כי יורחב הסיוע לעולים לצד מענקים ישירים לעולים חדשים “בעלי מקצועות שבמחסור”, כולל מענקים לדיור בשכירות. במקביל, תינתן תמיכה לרשויות מקומיות שיקלטו עולים. התמיכה לרשויות תינתן באמצעות סל תמריצים ייחודי, שיפוץ והצטיידות מועדוני עולים, המהווים מסגרת חינוכית חברתית לפעילויות פנאי ותרבות ולפעילויות לשילוב העולים בחברה הישראלית.

השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, עודד פורר: “עליית החירום שאנו עדים לה כעת מאוקראינה והאזור היא הזדמנות חד פעמית לנגב ולגליל לצמיחה משמעותית. עליה ליישובי הנגב והגליל תביא להרחבת מאזן ההגירה החיובי, תתרום לצמיחה כלכלית ולחיזוק ההתיישבות באזורים אלה לצד סיוע בצמצום פערי תעסוקה ומתן מענה למקצועות בהם קיים מחסור”.

עוד הוסיף: “הכוונת עולים לקליטה בנגב ובגליל, לצד הגברת יכולת קליטת העלייה של הרשויות המקומיות באזורים אלה, עולה בקנה אחד עם חוק עדיפות לאומית. אין ספק כי להתיישבות בנגב ובגליל פוטנציאל גבוה יותר להצלחת הליכי הקליטה של העולים והשתלבותם בחברה הישראלית, שכן כאשר עולים מהתפוצות יודעים שיגיעו לסביבה עם תמיכה חברתית אוהדת, ברשויות מקומיות עם ניסיון רב בקליטת עלייה – הם מגלים פחות חשש מהעלייה לישראל. אסור למדינת ישראל לפספס את ההזדמנות להרחבת ההתיישבות בגליל ובנגב והממשלה כולה מחויבת לחזון הזה”.

פורסם בישראל היום

Your Comment/התגובה שלך