דיעות

כך נתניהו זורע מחלוקת ופילוג בקרב בני המיעוטים בישראל מאת שלומי אלדר

בעוד בני העדה הדרוזית מתווכחים ביניהם האם מתווה נתניהו הוא בגדר “הישג היסטורי” או “הצעת שוחד”, בני העדה הבדואית, שרבים מבניה משרתים גם הם בצה”ל, חשים עלבון גדול. לא רק שחוק הלאום פגע בהם, כעת הם מופלים ביחס לדרוזים והצ’רקסים.

הח”כ לשעבר שכיב שנאן, חבר בצוות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא העדה הדרוזית וחוק הלאום, יצא אתמול [1 באוגוסט] נרגש ממשרד ראש הממשלה. בראיון לאל-מוניטור, זמן קצר לאחר שדווח כי חברי הכנסת הדרוזים בקואליציה מקבלים עקרונית את מתווה הפשרה שהציג להם נתניהו, אמר שנאן: “השגנו הישג היסטורי המסדיר את מעמדה המיוחד של העדה הדרוזית”.

לדבריו, המתווה כולל עיגון בחוק של מעמד העדות הדרוזית והצ’רקסית שיוקיר את תרומתן בחיזוק הביטחון ועיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית, ויכלול תמיכה במוסדות העדה הדרוזית בתחומים של דת, חינוך ותרבות. כמו כן מציע המתווה חיזוק היישובים הדרוזים, כולל פתרונות לבנייה למגורים, הקמת יישובים חדשים לפי הצורך ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

נוסח המתווה גם כולל עיגון בחוק של זכאותם להטבות של בני מיעוטים מכל הדתות והעדות המשרתים בכוחות הביטחון להשגת שוויון חברתי, וכן עיגון בחוק יסוד להכרה בתרומתם של אלו הנוטלים חלק בהגנת המדינה מכל הדתות והעדות.

לשאלת אל-מוניטור, האם אותן הטבות חומריות שמציע נתניהו לדרוזים יביאו אותם להיות אזרחים שווי זכויות ומעמד, השיב שנאן: “חוק הלאום אמר שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי ועל כך איננו חולקים. המעמד החוקי המיוחד שמציע ראש הממשלה הוא להשוות את המעמד של הדרוזי למעמד של היהודי”.

ראשי העדה שדנו במתווה המוצע הביעו סיפוק רב ממנו וקבעו בהצהרה שפרסמו כי זהו חלון הזדמנויות היסטורי לקידומם בחברה הישראלית. אבל לא כולם מרוצים. נתניהו מסתבר הצליח לפלג אפילו את הדרוזים בישראל.

תא”ל במילואים אמל אסעד, יוזם פרויקט “בשביל הבנים הדרוזים” להנצחת החיילים הדרוזים שנפלו במלחמות ישראל, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו דברים חריפים נגד המתווה וכינה אותו “משפיל עוד יותר מחוק הלאום”. וכך הוא כתב: “…הראש היצירתי של ראש הממשלה המציא פטנט חדש – תישארו מושפלים ושקטים ותקבלו אולי הטבות כאלו ואחרות…זו הגדרה מדויקת לצבא שכיר, וכמו שאנו מכירים את ביבי הוא גם לא ישלם וזו תהיה שכירות חינם”.

תא”ל במיל’ אסעד הוסיף וכתב: “עכשיו יהיה חוק יסוד שאומר שהיהודים הם אדוני הארץ (גם אם הם בני ישיבות שאינם משרתים בצבא), אבל יהיה גם חוק אחר (רגיל, לא חוק יסוד) שאומר למי שאינו יהודי: אם תשרת בצבא תקבל ‘הטבות’…אז העדה הדרוזית תשלח את בניה לחזית תמורת הטבות. ביבי מאמין שאנו נשלח את ילדינו לצבא לא על מנת להגן על ארצנו (כי לדעתו זו אינה ארצנו), אלא כדי שנורשה ללקט פירורים תחת שולחנו. ביבי סבור שהתרגלנו לחשוב כמו עבדים”.

אחד מבני העדה, עו”ד רמי חלבי, אף טען כי הצעת ראש הממשלה גובלת במתן שוחד לאזרחים על מנת שיוותרו על זכויות יסוד.

בעוד בני העדה הדרוזית מתווכחים האם מדובר ב”הישג היסטורי” או “הצעת שוחד”, בני העדה הבדואית, שרבים מבניה שירתו ומשרתים בצה”ל, חשים עלבון גדול יותר. לטענת בני העדה מתווה נתניהו מתייחס רק לבני העדה הדרוזית והצ’רקסית, ורק כדי לצאת ידי חובה נאמר גם “שאר בני העדות”. העדה הבדואית לא הוזכרה בשמה.

סא”ל אמיר מזאריב, אחיינו של הקצין הבדואי עטור הצל”שים עמוס ירקוני, אשר הקים את יחידת הגששים בסיירות הנבחרות של צה”ל באמצע שנות ה-50′, אומר לאל-מוניטור כי ראש הממשלה בגד בתרומתם של הבדואים שתרמו מדמם לביטחונה של מדינת ישראל. “חוק הלאום וכל ההתנהלות בעקבות העברת החוק הורסים את מרקם היחסים ביננו לבין היהודים”, הוא טוען. לדבריו, מדי שנה מתכנסים פקודיו של עמוס ירקוני ליד חלקת הקבר שלו – אלופים בצה”ל, ראשי שב”כ ומוסד, ומספרים בגאווה על האחווה שנוצרה בין יהודים לבדואים מאז קום המדינה והעשייה הביטחונית המשותפת.

“דורות שלמים של אנשי ביטחון גדלו על מורשתו ואומץ לבו ועכשיו הכול נפגם, התרסק”, הוא אומר. “בהינף יד העבירו חוק שנועד להעניק רווח פוליטי לחיזוק מעמדו של נתניהו הרוצה לשלוט, ולמען תועלתם של תומכי החוק שרוצים להתהדר בתמיכתם בחוק בפריימריז. ככה זרקו עדה שלמה והפכו אותם לאזרחים סוג ב’ בחוק”.

ועוד הוא אמר: “איש ממנהיגי הבדואים לא יאמר לצעירים הבדואים לא להתגייס לצה”ל לאות מחאה, אבל אין ספק שהחוק (הלאום) ועכשיו אפליית הבדואים ביחס לדרוזים והצ’רקסים יורידו את המוטיבציה לגיוס של צעירי העדה. הבדואים תרמו לביטחון ישראל עוד לפני שקמה המדינה. הם עזרו ליהודים כשהם היו חלשים ונזקקו לסיוע, היהודים קיבלו תמיכה ועזרה מאבותינו וסבינו, עכשיו כשהילד גדל והתחזק הוא בועט בנו”.

ראש הממשלה נתניהו לא מתכוון לערוך תיקונים בחוק הלאום שעבר בכנסת, וככל הידוע לא שקל לבטלו נוכח מחאתם של בני המיעוטים. כדרכו הוא מחפש פתרונות “יצירתיים” להעניק הטבות שכעבור זמן מה איש לא יזכור אותן, אבל אי השוויון האזרחי-ישראלי יישאר לעד. כדי לתקן את פגיעת חוק הלאום במי שאינם יהודים, מייצר נתניהו עבורם “סף קבלה” הכרחי כדי להיות אזרח בעל זכויות, אם כי לא בטוח שבעל זכויות שוות לאזרחים היהודים.

חוק הלאום יצר תקדים מסוכן, על פיו האזרחות השוויונית מעניקה עדיפות ליהודים בלי לבחון בציציותיהם , גם אם התחמקו משירות בצה”ל. לעומתם, מי שאינם יהודים אך שואפים להיות בעלי זכויות במדינת ישראל יחויבו להציג לפחות תעודת שחרור משירות בצה”ל. זו הוכחת הנאמנות, אבל גם היא לא מעניקה שוויון מלא. בקשר לעדה הבדואית, ששכלה מאות מבניה מאז קום המדינה, שירות בצה”ל והקרבה אינם ערובה להיות אזרח שווה זכויות במדינת ישראל.

“שירתתי בצה”ל ובמערכת הביטחון 25 שנים”, אומר סא”ל במיל’ מזאריב, “אפילו זכיתי לקבל לאחרונה תעודת הוקרה מבנימין נתניהו בעצמו. עשיתי במהלך שירותי הארוך דברים שהשתיקה יפה להם, אבל אחרי שעבר החוק המביש נותרתי אזרח שזכויותיו פחותות. וכעת לא רק מהיהודים אלא גם מהצ’רקסים והדרוזים”.

Read more: http://www.al-monitor.com/pulse/iw/originals/2018/08/israel-bedouin-druze-nationality-law-netanyahu-segregation.html#ixzz5NHVHMVYn

Your Comment/התגובה שלך