Uncategorized

מדוע איש בעולם אינו קורא להחרים את החברות האלה? מאת אמיר לוי

ארגון NGO Monitor הציג למועצת זכויות האדם של האו”ם רשימת חברות בינלאומיות, שעושות עסקים בסכומי עתק באזורים כבושים בעולם. אך בניגוד לחברות שפועלות ביו”ש, את טורקיש איירליינס, אורנג’, פז’ו ורבות אחרות – איש לא חושב להחרים

מדוע האו”ם מגנה חברות שפועלות בישראל, אך לא מתייחס כלל לחברות אחרות שפועלות בשטחים שנויים במחלוקת ברחבי העולם? נציגי ארגון NGO Monitor הופיעו היום (ב’) במועצת זכויות האדם של האו”ם בז’נבה וחשפו את הליקויים של מועצת זכויות האדם בגיבוש “רשימה שחורה” חד צדדית ומפלה נגד ישראל.

“הרשימה השחורה” אותה חיבר האו”ם, מתמקדת באופן בלעדי בפעילות עסקית בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, בעוד היא מתעלמת מהיקף הפעילות העסקית האירופית והבינלאומית המתרחשת בשטחים ברחבי העולם הנמצאים תחת כיבוש ארוך וממושך.

פרופ’ יוג’ין קונטורוביץ’, ראש מחלקת המשפט הבינלאומי של פורום קהלת ופרופ’ באוניברסיטת נורת’ווסטרן, הציג למועצה דו”ח הבוחן את היקף הפעילות העסקית הבינלאומית שתומכת בהתנחלויות בשטחים כבושים כגון: צפון קפריסין, מערב סהרה, נגורנו קארבך וחצי האי קרים. פעילות זו אינה זוכה להתייחסות ממועצת זכויות האדם של האו”ם, ולא זוכה לכל גינוי, דיון או מחאה כלשהיא, דבר המוכיח את ההטיה המובהקת נגד ישראל.

 נשיא סימנס לשעבר פיטר לושר צילום: איי-אף-פי

על פי  הדו”ח, פעילות עסקית בשטחים כבושים היא נפוצה מאוד ומעורבות בה כמה מהחברות הגדולות בעולם בתחומי התעשייה, פיננסים, תיירות ותקשורת. ביניהן ניתן למנות את החברות סימנס, וודפון, טורקיש אירליינס ועוד. הדו”ח מראה שהפעילות העסקית בשטחים מוגדרת “עבריינית” רק כאשר מדובר בישראל, אך אינה נחשבת כזאת בשום מקום אחר.

כך לדוגמה, בשטח של סהרה המערבית אשר נמצא בשליטת מרוקו מאז שנת 1979 על  אף שהקהילה הבינלאומית לא הכירה בסיפוחו, פועלות חברות הבנקאות הצרפתית ‘קרדיט אגריקול’, חברת התקשורת הצרפתית אורנג’ אשר בבעלותה חברות מקומיות ותשתיות, חברת סימנס הגרמנית שמחזיקה זכויות כרייה בסהרה, הבנק הספרדי סנטנדר ועוד חברות רבות מבריטניה, הולנד, סין, רוסיה, קנדה והודו.

מפת החברות הפועלות באזורים כבושים צילום: NGO MONITOR

במובלעת נגורנו קרבאך, אשר נמצאת בשטח אזרבייג’ן אך רוב תושביה הם ארמנים שהכריזו על התנתקות מהמדינה ונמצאים עמה בסכסוך ארוך ועקוב מדם, פועלות בין היתר חברות התקשורת וודאפון הבריטית ו-ווימפל קום הרוסית, וחברת הכרייה הגרמנית אורוביס.

אזור נוסף הנמצא במחלוקת היא הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין שרוב תושביה  דוברי טורקית ואינה מוכרת על ידי אף מדינה אחרת פרט לטורקיה. בצפון קפריסין פועלות מספר רב של חברות טורקיות, וביניהן חברת התעופה טורקיש אירליינס המפעילה טיסות יומיות לעיר הבירה לפקושה. עוד פועלות במדינה חברות הרכב הצרפתיות רנו, סיטרואן ופג’ו המחזיקות מספר סניפים רשמיים למכירת רכב. חברת הביטוח הגרמנית אליאנז מספקת שירותים במדינה, כמו גם חברת הדלק האוסטרית OMV.

כוחות רוסים באוקראינה AFP

בחצי האי קרים, אשר סופח על ידי רוסיה מאוקראינה באופן חד צדדי לפני כשלוש שנים במהלך שלא הוכר על ידי רוב הקהילה הבינלאומית, פועלות בין השאר חברת מוצרי הספורט הגרמנית אדידס ורשת המרכולים הצרפתית אושה.

פרופ’ ג’ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor אמר בהתייחסו לדו”ח כי מועצת האו”ם לזכויות האדם מפלה את ישראל באמצעות ניצול החוק הבינלאומי ותוך הפעלת מוסר כפול, בצורה שמעתיקה את האסטרטגיה של ארגונים עוינים כמו אמנסטי.

“ההתקפות נגד ישראל בלבד מוכיחות את ההטיה הפוליטית העמוקה ואת הצורך בשינוי מידי באופן בה המועצה פועלת. ישנם יותר מתריסר מצבים ברחבי העולם בהם חברות בינלאומיות ומקומיות פועלות בשטחים שמוגדרים ‘שנויים במחלוקת’ באין מפריע, וללא רשימות שחורות”, הסביר.

בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים בארצות הברית על כך שהממשל האמריקאי בראשות הנשיא דונלד טראמפ שוקל לפרוש ממועצת זכויות האדם של האו”ם, בין השאר בשל ההטיה נגד ישראל. שגרירת ארצות הברית באו”ם ניקי היילי נשאה לפני  כשבועיים דברים מול המועצה, ושם הדגישה את הצורך של הגוף הבינלאומי לזנוח את ההטיה האנטי-ישראלית שלו. אם לא, איימה, ארצות הברית תשקול את המשך דרכה בו.

 

Your Comment/התגובה שלך